محمود لیایی معاون در مراسم اختتامیه رویداد هفته تجارت الکترونیک اظهار داشت: مهمترین وظیفهمان در شرکت پست موضوع لجستیک است که در این زمینه جایگاه خوبی نداریم، زیرا سرانه پستیمان به ازای هر نفر حدود ۷ مرسوله است در حالی که این عدد در کشورهای توسعه یافته حدود ۷٠٠ تا ۸٠٠ مرسوله است.
او با بیان اینکه برای جبران شکاف عمیق میان کشورمان با دیگر کشورها، به سمت هوشمندسازی فرایندها رفتیم، افزود: در موضوع تحول دیجیتال برنامههایی داریم از جمله اینکه فرایندهای پستی را با ابزارهای فناوری اطلاعات متحول کنیم و به سمت دیجیتالی کردن آنها روی بیاوریم.
لیایی با یادآوری اینکه با فرایند هوشمندسازی، سرعت و دقت مراحل افزایش و هزینهها و نیروی انسانی کاهش پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: در این مسیر استان اصفهان از استانهای پیشرو است که در طرح آزمایشی هوشمندسازی مسیر توزیع این استان نتیجه مثبتی گرفتیم و متوجه شدیم حدود ۳٠ تا ۴٠ درصد هزینهها و نیروی انسانی کاهش داشته است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری اینکه حدود ۳٠٠ فرصت هوشمندسازی در ۴ عمل پستی را شناسایی کردیم، یادآور شد: به هر میزانی که فرصت هوشمندسازی به درستی اجرا شود، شاهد رونق تجارت الکترونیک خواهیم بود.
او با یادآوری اینکه در مراحل رهسپاری، توزیع و تجزیه مبادلات اقدامات خوبی را آغاز و سورتینگ هوشمند را افتتاح کردیم، اظهار داشت: در این مسیر با توان ایرانی، برگ زرینی در این حوزه داشتیم که در این حوزه در خاورمیانه حرف اول را میزنیم و تجاربمان را در اختیار کشورهای همسایه خواهیم گذاشت.
لیایی گفت: در شهر اصفهان بهعنوان یکی از پنج شهر اصلی کشور، سورتینگ هوشمند را داریم که تجربه خوبی در تجارت الکترونیک است.
مدیرعامل شرکت ملی پست بیان داشت: در حمل و نقل و توزیع مرسولات فرصتهای خوبی داریم که در این مسیر دست نیازمان را به سمت متخصصان دراز میکنیم و انتظار کمک از آنها داریم، این فرصتها به حدی زیاد است که امکان بهرهمندی از تمام توانها ممکن است.
او بیان کرد: امیدواریم از ظرفیتهای استان اصفهان بهرهبردای و از مرکز نوآوری آن بهعنوان یکی از مراکز پیشرو کشور استفاده کنیم؛ در تمام عرصهها استفاده از کمک بخش خصوصی استان اصفهان از اولین اولویتهایمان است.